خانه - آموزش جامع تجارت - سه روش موثر انگیزشی در مدیریت تجارت و کسب و کار

سه روش موثر انگیزشی در مدیریت تجارت و کسب و کار

مدیریت تجارت و کسب و کار با روش های مختلفی قابلیت رونق دادن و توسعه دادن جهت کسب بیشتر درآمد و پول از فرایند مدیریت سازمان به صورت موفق می باشد.
در اینجا قصد داریم تا مهمترین روش های انگیزشی که باعث می‌شود پرسنل و کارمندان شما و حتی خود شما را مصمم کند; تا به اهداف سازمانی شما که بیشتر حول جذب ثروت و سود بیشتری است نزدیک‌تر کند.

روش ها و شیوه های انگیزشی بیشتر بر ابعاد روانی انسان ها به عنوان نیروی کار متمرکز است و از پتانسیل های روحی و روانی انسان ها مدد می‌گیرند; آنها را به اهداف مادی و فیزیکی شان نزدیک کند.
در اینجا سعی می کنیم به سوالات مرتبط با تاثیر روش های انگیزشی در مدیریت تجارت و کسب و کارها تمرکز کنیم.

مدیریت تجارت و کسب و کار

 

روش انگیزشی چیست؟

در قرن گذشته که علوم روانشناسی پیشرفت و توسعه فراوانی پیدا کرده است; دانشمندان متوجه شدند که بخش عمده رفتارهای فیزیکی و اجتماعی انسان از طریق تشویق روحی و روانی قابل کنترل است.
بر همین بر اساس سبک مدیریتی بر اساس تهیج و تشویق روانی ایجاد شده است; که به صورت تخصصی بر روی تقویت انگیزه های انسان ها در انجام فعالیت های شان مطالعه و پژوهش می کنند.

دانشمندان این حوزه متوجه شده اند که اگر مدیران و صاحبان کسب و کار و تجارت بر روی جنبه روانی فعالیت های خود سرمایه گذاری کنند باعث افزایش راندمان سازمان خویش خواهند شد.

آیا روش های انگیزشی بر توسعه مدیریت در کسب و کار و تجارت تاثیری دارد؟

باید عرض کنیم که جواب به این سوال مثبت است. چرا که عوامل و پرسنل شما در طول فعالیت خود مرتباً با چالش های روحی و روانی مواجه می‌شوند که در صورت داشتن روحیه ضعیف باعث زیر سوال رفتن فعالیت‌های تجاری شما خواهند شد.
تصور کنید در یک سازمان که متشکل از نیروهای بی انگیزه و انرژی که مرتباً از سوی موافقان خصوص سرکوب می‌شوند و اعتماد به نفس آنها سلب شده است; چگونه می‌توانند با چالش های بازاریابی و فروش رو در رو شوند و از عهده معامله‌گران بزرگ بازار برآیند.

از سوی دیگر مقایسه کنید که سازمانی با پرستیژ و روحیه بالا که مرتباً به پرسنل خود اهمیت می دهد و سعی می کند روحیه و آنها را بالا نگه دارد و اعتماد به نفس آنها را ارتقا دهد; چگونه می‌توانند در بازار با رقبا به صورت قدرتمندی روبه‌رو شوند.

مدیریت تجارت و کسب و کار

ضرب الاجل – اولین روش انگیزشی موثر در مدیریت تجارت و کسب و کار

برای هر پروژه و فرایندی ضرب الاجل تعریف کنید و زمان مناسبی را برای اجرایی شدن آن در نظر بگیرید.
کلیه اعضای تیم تان را توجیه کنید و اختیارات و امکانات لازم جهت برآورده شدن اهداف و آن پروژه در زمان موعود را فراهم کنید.
پیشرفت کار را مرتباً چک کنید و درصد پیشرفت آن را نسبت به زمان تعیین شده بررسی کنید.

با تعیین کردن ضرب‌العجل اهمیت آن موضوع برای همه اعضای سازمان شما مشخص می شود و باعث می شود بنا بر ضرورت در طول روز هفته و ما به فعالیت های مرتبط با آن پروژه بپردازند.
مثلاً فرض کنید قرار است برای سازمانتان یک سایت اینترنتی راه اندازی کنید بنابراین راه اندازی آن سایت را بر اساس یک برنامه زمانبندی که شامل مراحل مختلفی به ترتیب خرید دامین و هاست سپس طراحی قالب آن می باشد و پس از آن طراحی ظاهر و گرافیک سایت است برنامه ریزی کنید و بعد از آن باید مشخص شود محتوا به چه صورتی تولید و درج گردند.
تصور کنید که چندین پروژه اینچنینی را در سازمان خود در حال اجرا داشته باشید بعد از اندک زمانی متوجه می شوید که چندین طرح و پروژه را با مدیریت مناسب و تعیین ضرب الاجل به انتها رسانده اید.
باید بدانید شرکت های موفق پروژه های نیمه تمام ندارند; اما در سازمان‌های ورشکسته پر از پروژه ها و فرایندهای رها شده…

درگیر کردن دیگران – دومین روش انگیزشی موثر در تجارت و کسب و کار

درصورتی که شما ضرب الاجلی برای فعالیت‌های خود را تدوین کرده اید اما بتوانید روند کار خود را یکی از دوستان یا همکاران یا هر شخص دیگری در میان بگذارید خود به خود به او متعهد می شوید که آن برنامه را به انتها برسانید.
در طول زندگی خود اشخاصی را داریم که مرتباً با آنها درباره زندگی و کارهای خود صحبت می کنیم. این افراد ممکن از جز همکاران ما باشند یا از اعضای خانواده ما در هر صورت هیچ فرقی ندارد.

ما می‌توانیم با آنها درباره کارهایمان صحبت بکنیم و جزئیات کارهایمان را با آنها در میان بگذارید و اهدافمان را از فعالیت‌های مان به آنها بگوییم حتی شما می توانید اهداف و فعالیت های خود را در شبکه‌های اجتماعی در قالب پست منتشر کنید.

در این حالت هر چقدر شما با دیگران اطلاعات تان را سهیم باشید به انجام پروژه های خود متعهد تر می گردید. شما حتی مختار هستید تا از همکاری دوستان تان در پیشبرد پروژه هایتان به شما کمک کنند.

مدیریت تجارت و کسب و کار

مشوق ها – سومین روش موثر انگیزشی در تجارت و کسب و کار

برای خود و اعضای گروه تان مشوق‌ها و جایزه های تحریک کننده در نظر بگیرید.
با همکارانتان قرار بگذارید که اگر پروژه را به صورت کامل در زمان مناسبی به پایان برسانید در یک جشن مفصل و یا یک مسافرت جذاب شرکت کنند.
پاداش‌های شما لازم نیست خیلی گران قیمت و یا تشریفاتی باشند بهتر از بر اساس نیازهای پرسنل و همکارانتان در نظر گرفته شوند.
اگر این روش جوابگو نبود می ‌توانید از شیوه دوم که روش جریمه کردن از استفاده کنید
در روش جریمه کردن خود و اعضای تیم تان را که موفق نشده اید در پیشرفت پروژه ممتاز ظاهر شوید را از یکی از تفریحات روزانه خود محروم کنید مثلاً از قهوه خوردن دسته جمعی یا تماشای تلویزیون.

آیا روش موثر انگیزشی واقعاً در توسعه کسب و کارها تاثیر دارد؟

با کمی مطالعه متوجه می‌شوید که اکثر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان استفاده زیادی از روش های انگیزشی در مدیریت کسب و کارهای خود می‌کنند.
دانشمندان بزرگی مانند آنتونی رابینز و رابرت‌کیوساکی که دارای کتابها و مقالات بسیار زیادی در این حوزه دارند ثابت کرده‌اند که استفاده از روش‌های انگیزشی تاثیر بسیار زیادی بر افزایش راندمان فردی و گروهی و سازمانی دارد.
بنابراین با خیال راحت از این روشها در کسب و کارهای خود استفاده کنید و مطمئن باشید به زودی به نتایج رضایت بخشی در مدیریت تجارت و کسب و کار خود دست پیدا خواهید کرد

حتما ببینید

بیزینس های کوچک

تجارت الکترونیک – راه اندازی بیزینس های کوچک و موفق در ایران

برای راه اندازی بیزینس های کوچک و موفق بایستی ابتدا بسیاری از جوانب را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.