اصلی ترین و مهمترین گام های برندسازی مشارکتی و انفرادی در علم برندسازی در حوزه برندینگ چیست ؟
سوالاتی مانند سوال بالا جز مهمترین و اساسی ترین سوالاتی است که جهت تحقیقات و طراحی یک برند موفق به پاسخگویی آنها نیاز داریم.
برندسازی مشارکتی چیست؟
هرگاه محصولات و خدماتی را مشاهده کردید که شامل چند تامین کننده یا ارائه دهنده خدمات هستند به فرآیندی که آن محصول یا خدمات ارائه می شود ، برندسازی مشارکتی گویند.
بیایید مثال ساده و دم دستی این تعریف را ارائه کنیم.
وقتی در صدا و سیمای ایران مشاهده میکنیم که یک برنامه مانند برنامه دورهمی با حمایت شرکت زمزم اجرا میشود در واقع شاهد یک فرآیند برندسازی مشارکتی هستیم که شامل دو برند دورهمی و زمزم می باشد.
گام های برندسازی مشارکتی
برندسازی مشارکتی نیز مانند انواع برندسازی های دیگر دارای مراحل و سطحهای مختلفی است. که به صورت مختصر به آنها اشاره می کنیم:
- تدوین هدف برندسازی مشارکتی
- مشخص کردن برند هایی که میتوانیم با آنها برندسازی مشارکتی کنیم.
- ایجاد توافق حقوقی جهت اجرای فرایند برندسازی
- مشخص کردن روشهای دیده شدن برندها
- اجرای فرآیند برندسازی
باید اشاره کنیم که در کلیه مراحل فوق باید هویت برند خود را مدنظر داشته باشیم.
هرچند در آینده بیشتر درباره هویت برند صحبت میکنیم اما باید خطوط قرمز برند خود را محترم نگه داشته و برای فروش بیشتر دست به هر کاری نزنیم.
نقش برندسازی مشارکتی در حوزه برندینگ چیست ؟
مهمترین نقشی که به هر برندسازی مشارکتی در حوزه برندینگ ایفا می کند در بخش تبلیغات و بازاریابی می باشد.
همواره باید این سوال را از خود بپرسیم که تاثیر برندسازی مشارکتی با فلان برند در حوزه برندینگ چیست ؟
و از طرف دیگر باید بدانیم که همه فعالیت هایی که ما در مطرح کردن برند خود داریم در چهارچوب حوزه برندینگ می گنجد اگر تعامل و همکاری با یک برند دیگر به این حوزه آسیب میزند باید از آن خودداری نماییم.
زمانی که چهارچوب های برندسازی خود را مشخص کرده باشیم به راحتی می توانیم شرکت های برندسازی را انتخاب کرده و حتی در باره نحوه معرفی برندمان به چانه زنی بپردازیم