خانه - دوره جامع آموزش برندسازی - عوامل موثر در برندینگ بر اساس مدل کسب و کار

عوامل موثر در برندینگ بر اساس مدل کسب و کار

تنوع مدل کسب و کار و تجارت می ‌تواند تغییرات اساسی در استفاده از عوامل موثر در برندینگ و برندسازی ایجاد کند.
در این مقاله علاوه بر بررسی عوامل موثر در برندینگ به ارائه تعریف انواع مدل های کسب و کار و تجارت توسط استاد برندسازی دکتر میثم باقری پرداخت می‌شود.

عوامل موثر در برندینگ،مدل کسب و کار

انواع مدل کسب و کار و تجارت

مدل های کسب و کار و تجارت با توجه به نوع مخاطب و مشتری به چهار زیر گروه زیر تقسیم می شوند:

  1.  مشتری به مشتری یا سی تو سی(C to C)
    در این مدل کسب و کار مشتریان کالاهای خود را به مشتری دیگری می‌فروشند.
  2.  مدل تجارت به مشتری نهابی تو سی (B to C)
    در این مدل از کسب و کار، صاحبان برند با تولید محصولاتی که به دست مصرف کنندگان نهایی می‌رسد، در حال فعالیت هستند.
  3.  مدل کسب و کار به کسب و کار یا بی تو بی (B to B)
    در این شیوه از از کسب و کار، صاحبان برند محصولات یا خدماتی را به کسب و کارها و تجارت های دیگر ارائه می کند.
  4.  مدل کسب و کار به دولت یا بی تو جی (B to G)
    در این مدل، کسب و کارهای خدمات و یا کالاهایی را تولید می‌کنند که صرفاً مورد استفاده دولت ها و نهادهای اجتماعی مانند شهرداری ها می باشد.

عوامل موثر در برندینگ کسب و کارها

کسب و کارها با توجه به مدلهای تجاریشان تحت تاثیر عوامل مختلفی باید از شیوه های متعددی در برندسازی استفاده کنم که مهمترین عوامل موثر در برندینگ کسب و کار ها به به صورت زیر فهرست می گردند:
تبلیغات
تبلیغاتی که از ابزارهای برندسازی است که بیشتر مورد استفاده مدل های تجاری کسب و کار به مصرف کننده یا بی تو سی می باشد. و عملاً کاربرد بسیار کمتری در مدل های دیگر کسب و کار دارد
بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم بیشترین کاربرد را در مدل های کسب و کار به کسب و کار یا مدل کسب و کار به دولت دارد.
روابط عمومی
روابط عمومی بیشترین کاربرد ها را در مدل کسب و کار به مصرف کننده به ویژه درباره خدمات و محصولاتی که امکان تبلیغات نداشته باشند، دارد.
کسب و کارهایی که مدل های آن ها و مشتری های آنها دولت یا کسب و کارهای دیگر می باشند نیز باید از شیوه روابط عمومی به صورت هنرمندانه استفاده کنند.

نحوه معرفی برند با توجه به مدل کسب و کار

برند شما با توجه به مدل کسب و کار و همین طور نوع محصول و خدمات نیازمند شیوه های مختلف معرفی برند است.
مثلاً شما اگر تامین کننده یک کالا برای کارخانه‌ها هستید استفاده از تبلیغات بسیار ناشیانه به نظر می رسد.

برعکس این حالت نیز قابل تصور است که وقتی شما کالایی را برای مصرف کننده نهایی تولید می کنید به صورت ناشیانه به دنبال استفاده از بازاریابی مستقیم کنید.
در هر صورت باید مشخص کنید که محصول شما از کدام یک از شیوه های معرفی برند باید استفاده نمایید و از انجام فعالیت های کورکوران خودداری کنید

حتما ببینید

تفاوت برندسازی و برندینگ تجاری در کسب و کار مدل بی تو جی(B to G)

اختلاف و تفاوت برندسازی و برندینگ تجاری در مدل‌های کسب و کاری متفاوت از جمله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.