اختلاف و تفاوت برندسازی و برندینگ تجاری در مدلهای کسب و کاری متفاوت از جمله بی تو جی(B to G)، به ویژه در نحوه معرفی برند بروز می کند.
معرفی انواع مدل کسب و کار و برندسازی آنها جزوه آموزش های پکیج و دوره برندینگ و برندسازی حرفهای استاد میثم باقری می باشد.
در این مطلب خلاصهای از این آموزش در اختیار شما قرار دارد.
تعریف کسب و کار مدل بی تو بی(B2B)
این شیوه از کسب و کار که مشتری نهایی آن دولت ها و سازمان های اجتماعی می باشند شباهت بسیار زیادی به مدل کسب و کاری بی تو بی(B2B) دارد.
مخاطب و مشتری هدف برندهای بی تو جی دولتها و سازمانهای بزرگ وابسته به دولت مانند نهادهای اجتماعی میباشد.
در فایل زیر آموزش استاد میثم باقری در در رابطه با برندسازی های کسب و کارهای بی تو جی را ملاحظه نمایید.
نمونه کسب و کارهای مدل بی تو جی(B to G)
این مدل کسب و کار ها در کشورهایی که اقتصاد وابستگی بسیار زیادی به دولت ها دارند، اهمیت فراوان پیدا می کنند.
مثلاً شرکت هایی که تجهیزات پالایشگاهی را تامین می کنند در کشورهایی که اقتصاد نفتی دارند نیازمند برندسازی بی تو جی (B to G) هستند.
در کشور ما کمک تقریباً همه کالاهای استراتژیک توسط دولت تامین می شود می توان به کسب و کارهای مرتبط با تولید سیمان، انرژی ،مواد پتروشیمی، مواد نفتی، مواد دارویی، قطعات خودرو،گوشت و پروتئین پس از کسب و کارهای مدل بی تو جی محسوب می شوند.
تفاوت برندسازی و برندینگ تجاری مدل بی تو جی(B2G)
با توجه به ماهیت مدل کسب و کاری بی تو جی(B to G) که بر اساس لابی و ارتباط مستقیم استوار است شیوه های برندسازی و برندینگ در این مدل با مدل های دیگر کسب و کار تفاوت دارد.
در مدل کسب و کاری بی تو سی(B to C) گفته شد که باید اساس معرفی برند با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی باشد.
همین طور گفته شد که در مدل (B to B) باید از روش های روابط عمومی و بازاریابی مستقیم استفاده کنید.
اما در مدل بی تو جی کارآمدترین شیوه معرفی برند استفاده از بازاریابی مستقیم سپس روابط عمومی می باشد.
معمولاً در این مدل کسب و کارها به ویژه در کشورهایی که از سیستمهای دولتی فاسد برخوردار هستند، استفاده از روابط ناسالم تاثیر زیادی در رونق این نوع کسب و کارها دارد.
اما باید بدانید هر روش ناسالم تاثیر منفی در دراز مدت بر یک برند خواهد گذاشت