برای مثال و نمونه جهانی برندسازی و برندینگ موفقیت آمیز کالا و لوازم خانگی در بین برندهای بزرگ و ارزشمند جهانی می توان به شیوه های قدرتمند برندینگ سونی اشاره کرد.
در مقالات هفتگی دکتر میثم باقری استاد و مشاور برندسازی که درباره برندهای بزرگ دنیا در این سایت درج می شود، سعی می نماییم تا الگو و نمونه ای استثنایی از برندسازی برای کسب و کارهای مختلف ایران ارائه شود.
فایل های ویدیویی استاد میثم باقری که در شبکه های اجتماعی نیز منتشر می شوند حاوی مطالب مفید است که ملاحظه آنها توصیه می گردد.
بنیانگذاران برندینگ سونی
شرکت سونی در سال ۱۹۴۶ توسط آکیو موریتا و ماسرو ایبیوکا بنیان نهاده شد تا با تعمیر رادیو و سپس ساخت پلوپز در بازارهای محلی ژاپن فعالیت کنند.
اما این دو بنیانگذار بزرگ سونی با ریسک بسیار زیادی تمام سرمایه خود را جهت خرید حق اختراع رادیو ترانزیستوری ادیسون پرداخت کردند و بدین وسیله وارد بازار رادیو و تلویزیون های ترانزیستوری شدند.
سونی نمونه جهانی برندسازی لوازم خانگی
برند سونی اولین رادیو های ترانزیستوری خود را در سال 1958 وارد بازار ژاپن کرد و در سال ۱۹۶۰ اقدام به تولید تلویزیونهای ترانزیستوری کرد.
این برند با در نظر گرفتن کیفیت در محصولات خود خیلی زود وارد بازارهای آسیا و ایالات متحده آمریکا و اروپا گردید.
۱۹۷۱ سال تولید اولین ضبط ویدیویی رنگی سونی بود که سپس با ابداع واکمن ارزشمندترین برند الکترونیکی دنیا شکل گرفت.
واکمن پرطرفدارترین کالای الکترونیکی تاریخ است که بازارهای کالاهای الکترونیکی را به تبعیت از خود وا داشت.
مهمترین استراتژی خردمندانه سونی آن بوده است که سخت افزارها و نرم افزارها را مکمل یکدیگر طراحی می کرده است.
این ویدئوی مستند استاد میثم باقری درباره سونی نمونه جهانی برندسازی لوازم خانگی را با هم ببینیم:
یک جمله درباره برندسازی
اد نوبیل نویسنده کتاب ( رهبران باحال نام های تجاری ) شرکت سونی را شرکتی با چشمانداز گسترده و نامحدود معرفی میکند که رمز پیشرفت آن توانایی تشخیص و عمل بر مبنای خواست مشتری و بازار طی سالهای طولانی است.
نوبیل اضافه میکند که این شرکت بدون شک اولین شرکت بین المللی لوازم الکترونیکی است که اهمیت اقدام چند وجهی را دریافته یعنی برقراری رابطه بین سخت افزار و محتوای آن.
معرفی نمونههای موفق برندسازی
اگر قصد دارید با نمونه موفق برندسازی شخصی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که مطلب زیر درباره برندسازی اپرا وینفری را مطالعه کنید.
مطلب زیر معرفی برندسازی اسباب بازی و عروسک باربی است که می تواند الگوی مناسبی برای این کسب و کار های ایرانی باشد.